Elke dag is er wel iets. Een feestdag, een evenement, een dag van, voor of over iets zoals bijvoorbeeld Nationale complimentendag. Zelfs Melba toast heeft zijn eigen dag op 23 maart waarop ze stil staan bij de start van het toastje. Waarom jij ook moet inhaken op een issue? Ik geef je drie redenen:
1| Je maakt meer content
Het kan moeilijk zijn om onderwerpen te vinden voor je sociale media en blogberichten. Alleen berichten delen over je producten, aanbiedingen en diensten is niet voldoende. Dit wordt niet altijd gewaardeerd en kost bovendien veel tijd en creativiteit. Toch moet je regelmatig berichten plaatsen om vindbaar te zijn op op sociale media en via zoekmachines als Google. Bij Google scoren dynamische websites hoger. Maar, waar ga je dan over schrijven? Door in te haken krijg je flink wat suggesties voor je contentproductie. Filter de voor jou en je doelgroep relevante issues en maak hier een post bij.
Heb je weinig tijd en heb je een bericht gezien van iemand anders die je aanspreekt? Dan kun je ook altijd cureren. Met contentcuratie deel je het bericht van anderen met je eigen boodschap/visie erbij. Dat is ook een hele goede manier om meer van jezelf laten zien en aanwezig te zijn op je online kanalen.
Contentcuratie is het delen van content van anderen met je eigen boodschap/visie erbij.
2| Je laat meer van jezelf zien
Inhaken is een manier om meer over jezelf te vertellen. Je laat zien hoe jij tegen zaken aankijkt. En dat spreek mensen aan. De inhaker die jij kiest geeft de opstap voor het geven van je mening over het onderwerp. Bijpassende foto’s kun je delen. Of je kunt vertellen wat je aan het doen bent wat dan aansluit bij de inhaker. Bij dit alles kan contentcuratie en snelle en effectieve manier zijn. Welke manier je ook kiest, je communicatie wordt meer inspirerend. Je vertelt namelijk niet alleen wat je doet, wat je verkoopt. Je laat meer zien waar je voor staat, waarom jij doet wat je doet.
Als je in het bericht ook nog meer van jezelf, de persoon achter het merk, laat zien dan bouw je aan de relatie met je klant. Dat is tegenwoordig belangrijk. Je klant wil namelijk graag een relatie met jou, degene achter het logo. Sociale media draait om relatie.
#complimentendag
Deze inhaker van het Centrum van Jeugd en Gezin werd geplaatst op Nationale complimentendag. Zij gebruiken bewust de #complimentendag zodat het bericht gevonden wordt door geïnteresseerden die zoeken met deze hashtag. Zij proberen hiermee ook interactie te krijgen met de doelgroep wat ook nog eens het bereik kan vergroten.
3| Meer interactie en bereik door aandacht van je doelgroep
Door in te haken op een actualiteit of gebeurtenis waar je doelgroep ook mee bezig is, heb je sneller hun aandacht. Je hebt meer raakvlakken en bent dus relevanter voor ze. Je krijgt sneller interactie. En interactie wordt door de sociale media platformen gewaardeerd. Deze berichten krijgen een beter organisch bereik. Ook kun je gebruik maken van interactie die al online plaatsvindt. Je kunt bijvoorbeeld een bericht van iemand anders delen en hierbij je eigen reactie plaatsen, contentcuratie.
Jouw bericht kan net aanzetten tot actie.
Nu kun je denken dat inhaken niet origineel is omdat jij de zoveelste zal zijn die inhaakt. Bij populaire onderwerpen kan er een ‘contentoorlog’ ontstaan waarbij iedereen steeds grappiger en sneller reageert. Ik geef je dan nog 1 reden om wel in te haken. Als er meerdere bedrijven zijn die inhaken, kun jij net degene zijn die aanzet tot een actie. Als je inhaakt op bijvoorbeeld Koningsdag ziet je doelgroep deze inhaker vaak voorbij komen. Haak jij in op een manier die bij jou past en bij je doelgroep, dan word je relevant en val je op. De doelgroep heeft al regelmatig inhakers voor Koningsdag gezien, maar kan bij jou blijven hangen omdat jij wel voor hen relevant bent. Perfect toch!
Haak ook in, produceer meer content en laat meer van jezelf zien.
0 reacties