Stap 1 | Wat is jouw verhaal bij het moment?
Je hebt een moment gekozen waarop je gaat inhaken. Het is dus een moment dat je vooraf kunt voorspellen en bij jou en je doelgroep past. Wat ga je hier vervolgens over delen op je online media? Ter voorbereiding kun je het beste 1 persona kiezen, 1 persoon uit je doelgroep aan wie je bericht gaat richten. Wil je iedereen aanspreken dan is de kans erg groot dat je bericht te vaag is en niemand aanspreekt. Kies dus 1 persona. Stel je vervolgens voor: je hebt een gesprek met hem/haar over dit moment. Wat zou jij dan zeggen of laten zien waarmee je de aandacht van de persona krijgt? Je kunt hier een mindmap van maken op een blanco vel. Schrijf het moment in het midden. Er om heen schrijf je je gedachten bij de persona en andere gedachten over dit moment. Schrijf jezelf leeg. Vervolgens kun je hetgeen je hebt opgeschreven clusteren. Denk ook na over wat je wilt bereiken met je bericht. Wil je in gesprek gaan met je volgers of een product onder de aandacht brengen en linken naar je website? Idealiter gaan 3 van de 4 berichten in je sociale media niet over je producten/diensten. Zie dit als een richtlijn waardoor je communicatie niet een verkooppraatje is maar meer een gesprek tussen 2 mensen gericht op relatie.
Stap 2 | De contentvorm, het kanaal en de productie
Je hebt een social media platform, website, e-mail of iets anders nodig waar je de berichten kunt plaatsen. Heb je een website met de mogelijkheid om artikelen of blogs te plaatsen? Gebruik dit dan sowieso. Een website met dynamische content scoort beter in de zoekmachines. Ben je nog niet gestart met sociale media? Kies dan 1 kanaal waar je gaat starten. Dit kanaal is het middel om je boodschap over te brengen. Maak jezelf eerst behendig in het maken van goede berichten voor 1 kanaal. Dat is vaak al moeilijk genoeg. Een contentproductieproces op gang brengen heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd!
Het kanaal bepaalt ook de vorm. Ga je voor sociale media dan is een visual eigenlijk een must. Tijdlijnen zijn overvol en je neemt simpelweg meer ruimte in met een visual. Plaats je een artikel op je website denk dan na of je het hele bericht op sociale media plaatst of alleen de introductie en doorlinkt naar je website. Het voordeel hiervan is dat je je bezoeker op je website hebt en je hier conversie kunt behalen.
Enkele contentvormen:
Afbeeldingen met of zonder tekst kun je o.a. opmaken met de gratis tool Canva. Kies een voorbeeld ontwerp, pas het aan met je eigen foto, huisstijl en tekst en je krijgt het direct opgemaakt en klaar voor je sociale media.
Alleen tekst | Het nadeel hiervan is dat het minder ruimte inneemt op de tijdlijn. Kies je ervoor om een langere tekst te plaatsen op sociale media dan kan het lastig zijn je lezer vast te houden. De lezer zal je bericht meer scannen. Behalve als je bericht zeer relevant is. Relevantie is het toverwoord! Kies je ervoor op al je tekst op je sociale media kanaal te zetten – bijvoorbeeld Facebook – dan maak je het je lezer wel erg gemakkelijk, minder clicks. Kies je voor een linkpost dan link je na bijvoorbeeld de introductie door naar je eigen website. Vervolgens word je website geladen en kan de lezer doorlezen. Dat zijn risico’s omdat je je klant kan kwijtraken. Is de laadtijd van je website goed genoeg? Sluit de introductietekst van Facebook aan op de tekst op je website? Of leest de klant 2 keer hetzelfde? Allemaal belangrijke onderdelen voor het vasthouden van je lezer. Maak het je lezer zo gemakkelijk mogelijk moet je uitgangspunt zijn. Test zelf eens met verschillende contentvormen wat voor jou het beste werkt.
Video is altijd een goed idee. Het is best gemakkelijk om zelf een video te maken. Maar ook spannend. Jezelf terug zien op video vindt bijna niemand leuk. Er zijn apps beschikbaar als Splice om met je smartphone zelf een video te maken. Er zijn videoproductiebureau’s in alle soorten en maten. Genoeg opties. Live video werkte voor mij erg goed. Met je smartphone en een klein statiefje kon ik met medewerkers van een organisatie al snel een livevideo streamen. We konden niks editen en monteren. Het was zoals het was. Ja, dat was snappend, en nee het ging niet direct goed. Maar het leverde veel online PR op. De organisatie werd gezien als toegankelijker en bovenal de medewerkers trots op zichzelf en op het feit dat zij ambassadeurs waren voor de organisatie. Lees meer over live video op Marketingdenken.nl.
Website | Schrijf een blogartikel op je website over het moment. Dit is veelal tekst met ter ondersteuning een afbeelding en/of video. Je kunt ook kiezen voor een fotoblog of video blog (vlog). Een blog is een laagdrempelige manier om iets te delen op een persoonlijke manier. Je kunt ook een groepsblog starten met anderen. Het hoeft niet lang (ca. 250 woorden) te zijn. Relevantie is belangrijker dan de lengte. Heb je nog geen blogfunctionaliteit op je website maar kun je wel nieuwsberichten plaatsen? Plaats dan op deze manier je blogartikel en vergeet niet een biografie van de schrijver toe te voegen. Doe je het vaker, een nieuw bericht plaatsen op je website? Dan maak je je website dynamischer wat door Google beter gewaardeerd wordt. Vergeet niet overal de juiste bronvermelding te doen.
E-mail | E-mail is nog steeds erg belangrijk in onze dagelijkse communicatie. Het kan erg effectief zijn in het onderhouden van een relatie met je doelgroep. Relevante content is hier ook weer een must. Niet je frequentie dus! Bekijk hier meer tips voor het verbeteren van je e-mail via Marketingdenken.nl.
Contentcuratie | Vergeet niet dat je ook berichten van anderen kunt delen en hierbij je eigen boodschap kunt zetten. Je haakt zo in op een bestaande post met interactie en kunt meeliften op dit bereik. Het scheelt je ook tijd omdat je minder eigen content hoeft te produceren. Eigenlijk ideaal!
Stap 3| Voordat je post
Voorbereiding is erg belangrijk. Bedenk voordat je post nog enkele scenario’s uit:
– Wat gebeurt er in het meest positieve geval? Je bericht wordt flink gedeeld, roept veel interactie op. Hoe ga je reageren? Wanneer ga je kijken? Heb je hulp nodig? Wie? Welke vragen kun je verwachten en wat is je antwoord?
– Wat gebeurt er in het meest negatieve geval? Iemand is het niet eens met je post en reageert negatief. Wat ga je doen?
Denk in deze gevallen altijd wat je reactie zou zijn als het gesprek face to face, offline plaats zou vinden. Wat zou je dan zeggen? Dankjewel voor je reactie – dit kan online een like zijn of een getypte bedankt. Of kan een reactie ongepast zijn en zou je dat zeggen? Hoe meer je al vooruit denkt hoe gemakkelijker het straks gaat. Je kunt huisregels maken voor je online omgevingen en deze publiceren. Dit maakt het gemakkelijk als je gesprekken kunt gaan voeren die bijvoorbeeld respectloos kunnen zijn. Als je in je ‘huisregels’ hebt staan dat je grof taalgebruik niet waardeert kun je dit gemakkelijker weghalen en verwijzen naar je regels.
Uiteraard kun je ons altijd contacten als je wilt sparren over het reageren op je berichten.
Stap 4 | Post je bericht
Wat is het juiste moment voor plaatsing van je post op sociale media? Veelal niet wanneer jij klaar bent met de productie. Je kunt je berichten gemakkelijk klaarzetten en plannen in het social media platform. Wanneer het bericht kunt publiceren kun je plannen aan de hand van de statistieken van je Facebookpagina bijvoorbeeld. Je kunt daar zien wanneer je doelgroep online is. Lees meer over de juiste timing op Facebook via CooPR. Je kunt het natuurlijk ook altijd aan je doelgroep vragen. En zeker niet onbelangrijk: vergeet niet de juiste # te gebruiken. Plaats je een blog op je website? Dan is het vooral belangrijk dat je nadenkt over de timing van het bekendmaken van deze publicatie. Denk aan het delen van je blog via sociale media. Je kunt je bericht wel snel online zetten. Zoek wel de juiste timing voor het aantrekken van bezoekers door het delen van het bericht op je sociale media.
Stap 5 | Volg je berichten
Je bericht staat online. Hoe meer interactie hoe beter je bereik. Dus de bedoeling is dat je likes en reacties gaat krijgen. Dat kun je stimuleren door mensen om je heen te vragen op je bericht te reageren. Spreek je vandaag een klant, vriend etc? Vraag hem/haar te reageren en te liken.
Zorg dat je beschikbaar bent om te reageren. Je zult eventuele vragen moeten beantwoorden. Jij start een gesprek dus wees klaar voor een reactie. Reageer altijd. Ook al is het alleen om te bevestigen dat je de reactie hebt gezien. Stel je voor dat je het gesprek ook offline, face to face zou hebben. Wat zou je dan zeggen? Dat kan je helpen in het reageren op je berichten.
Vergeet niet na een periode te evalueren. Welk bericht werkte goed, welke niet en wat maakt het goed of minder goed? Door te doen en al doende te verbeteren kom je uiteindelijk tot de beste contentformule en bovendien timing voor je bedrijf.
Met een contentkalender kun je je planning maken. Er zijn verschillende online tools hiervoor. Via o.a. contentkalender.nl kun je een contentplanning downloaden. Via issuekalender.nl vind je een overzicht van issues voor het komende jaar. Hoe meer voorbereiding hoe beter je content.
0 reacties