Communicatie meets imagostyling | Anke meets Caroline

sep 13, 2017 | #Employee Advocacy | 0 Reacties

Tijdens mijn werk als communicatieadviseur bij corporate bedrijven heb ik medewerkers geholpen met het maken van hun persoonlijke verhaal, hun pitch. Daarbij hielp ik deze medewerkers met het brengen van dit verhaal via online en offline kanalen. Denk aan netwerkbijeenkomsten zowel intern als extern maar ook LinkedIn en Twitter. Een goed verhaal maken, een pitch schrijven dat is de eerste stap. Maar dit ook over de bühne brengen en een effectieve samenwerking stimuleren is een volgende stap. En het succes hiervan hangt van vele factoren af. Wat is het beeld dat de ontvanger van jou en je organisatie heeft? Hoe is dat beeld tot stand gekomen en wat zijn factoren die dit kunnen beïnvloeden. Wat kun jij als medewerker doen binnen je eigen verantwoordelijkheidsgebied om het imago van je organisatie te beïnvloeden met als gevolg resultaat?

Anke meets Caroline

Ik liep met deze vragen rond en ontmoette Caroline Haan, Imago consultant. Zij helpt medewerkers bewust te worden van zijn of haar kracht. Ze leert je hoe je dit kunt inzetten in het netwerken. Dat kan praktisch zijn in de vorm van de juiste kleding kiezen voor een pittig gesprek tot feedback over je persoonlijke communicatie. Communicatie is natuurlijk grotendeels non-verbaal. Ken jij de eerste indruk die jij achterlaat?  Ken je het imago van je organisatie en heb jij de tools om dit te beïnvloeden? Caroline helpt je met het inzetten van je eigen uniekheid, je eigen kracht. Presenteer jezelf op de manier die bij jouw past en waarmee je als ambassadeur het verhaal van je organisatie krachtig uitdraagt. Caroline: ‘Iedereen is anders en dat is juist een mooie uitdaging.”

Caroline en ik verbinden samen de offline wereld van je organisatie met je online wereld. 

Als online communicatie consultant help ik medewerkers en organisaties met het vergroten van hun online zichtbaar zijn. En dan heb ik het niet alleen over de grote sociale media platformen. Denk  ook aan andere platformen waar je netwerk aanwezig is. Bijvoorbeeld Nextdoor een lokale community waar je als organisatie anderen uit je wijk kunt ontmoeten. Door hier online aanwezig te zijn en de verbinding  met andere leden op te zoeken omtrent problematiek en kennis die jouw organisatie breng je een waardevolle verbinding tot tand. Wat ga je hier delen met welk doel? Als je je online zichtbaarheid vergroot kun je veel ‘voorwerk’ doen. Als je later om tafel zit bij deze organisatie is het goed om te weten hoe je zelf overkomt en wat je in dit gesprek wilt gaan realiseren. Hoe kun je dit gesprek sturen naar het door jouw gewenste resultaat? Start bijvoorbeeld online een gesprek in een LinkedIn groep waar de doelgroep aanwezig is. Nadat je de discussie online hebt gevoerd kun je een bijeenkomst organiseren waar je elkaar face-to-face ontmoet en doorpraat. Dat maakt je bijeenkomst echt effectiever.

De feiten zeggen over het verkopen zeggen: 

  • 90% van alle klanten zoekt online informatie tijdens het winkelen
  • 71% zoekt online informatie op vóór ze een aankoop inplannen
  • 92% vertrouwt aanbevelingen van vrienden of kennissen

    Bron: Carola Roderiques Social selling

Jij bent niet de enige die eerst online gaa zoeken voordat je bepaalde aankopen doet. Dat geldt ook voor dienstverlening en overheidsinstellingen. Wees aanwezig en zorg dat je gevonden wordt op de platformen waar je doelgroep aanwezig is.

Wees aanwezig en zorg dat je gevonden wordt op de platformen waar je doelgroep aanwezig is.

Waarmee helpen we je dan concreet?

  1. Medewerkers ondersteunen in hun ambassadeurschap | Trainen van medewerkers en leidinggevenden in hun ambassadeurschap. Met een in company masterclass begeleiden we medewerkers in het maken van hun pitch en het uitdragen hiervan. Zo bespreken we tijdens deze masterclass het imago van de organisatie en de medewerker. De manager van het team ondersteunen we met werkbladen die te gebruiken zijn in het teamoverleg. Zo kan het onderwerp regelmatig aanbod komen tijdens het afdelingsoverleg. Na een half jaar plannen we een terugkomdag.
  2. Sociale media trainingen | LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en andere sociale media als Nextdoor. We begeleiden medewerkers in het gebruik van sociale media platformen. We pakken het graag pragmatisch aan. Tijdens de training werken we direct in je account, maken we profielfoto’s en werken we de berichten voor de komende tijd uit. Daarna begeleiden we op afstand via Whatsapp en telefoon.
  3. Contenttrainingen | Bloggen, vloggen, foto’s maken (met je smartphone), contentcuratie (het delen van berichten van anderen) wij werken met je aan jouw contentplan. Elk kanaal vraagt aangepaste content. 
  4. Online communicatie | De corporate communicatieafdeling draagt vaak de verantwoordelijkheid voor het uitdragen van het organisatieverhaal. Hoe kun je dit verhaal samen met je medewerkers maken en samen content gaan creëren? Wij helpen je met het maken van een traject op maat.
  5. Social media challenge | Zijn nog niet veel medewerkers actief op sociale media? Organiseer dan een social media challenge.  
Anke van der Sluis en Caroline Haan Imago
Anke (links) & Caroline (rechts)

Maar we kunnen meer

Anke heeft jaren gewerkt als corporate communicatie adviseur en organisaties geholpen met het verbeteren van hun online communicatie. Caroline als manager in de kledingbranche en de laatste jaren als imago consultant. 

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...