Plan je content | Download onze contentkalender

mrt 23, 2018 | #Contentmarketing | 7 reacties

Er zijn contentformats, contentplannen, contentplanningen, contentworkshops en dan heb je ook nog content creatie/productie, contentdistributie en contentkalenders . Snap jij het nog? Wij gelukkig wel! We kregen regelmatig terug van onze klanten dat ze behoefte hadden aan meer houvast. Daarom ontwikkelden wij de contentkalender als logisch vervolg op je contentstrategie. Eerst denk je na wat je wilt bereiken, wat je verhaal is met welke thema’s, voor wie je het doet (doelgroepen en persona’s) en waarom jij doet wat je doet. Heb je dit allemaal bedacht? Dan is het tijd voor het maken van je contentkalender. En daar hebben wij vers van de pers een planning voor. Benieuwd? Lees dan snel verder en download onze kalender. Laat ons weten of je ook zo enthousiast bent.

Waarom is een contentplanning belangrijk?

Je contentstrategie bepaalt hoe jij je bedrijf online (en offline) presenteert en welk doel je hiermee bereikt. Zo zet je binnen deze strategie contentthema’s neer die jou helpen om de juiste content voor de juiste doelgroepen te publiceren. Nadat je deze strategie hebt bepaald ga je aan de slag met het ontwikkelen van content voor de media kanalen van je bedrijf. Wat publiceer je wanneer, van welk thema en wat wil je deze maand bereiken? Onze contentkalender helpt je hierbij.

Het inplannen van je content

De contentkalender is een maandelijkse planning waarop jij aangeeft wat je wanneer publiceert. Bijvoorbeeld op maandag deel je een bericht waarin je jouw expertise laat zien. Op een woensdag licht je een product van jezelf uit en op vrijdag laat je telkens een recensie zien. Afhankelijk van jouw doelstellingen die maand kijk jij welke content je gaat maken (creëren en produceren) en gaat verspreiden (distribueren). Doordat je elke maand vooraf een doel stelt ga je echt met focus aan de slag. Probeer het maar eens.

Stap 1. Vooraf denk je na over:

  1. Wat is je doel?
  2. Voor wie doe je het? Wie zijn je persona’s?
  3. Welke kanalen zet je in?
  4. Wat zijn je thema’s?
  5. Wat zijn je vaste formats?

Stap 2. Op zoek naar inhakers

Voordat je je eigen content gaat inplannen ga je eerst nadenken over bestaande momenten of actualiteiten waar je doelgroep mee bezig is en waarop jij gaat inhaken. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag op 27 april 2018. Deze momenten noemen we mapped of manifest moments.
Al je berichten hoef je niet zelf te maken. Je kunt ook content van anderen delen. Wij zeggen zelfs dat 70% van de berichten die je deelt van anderen mogen zijn. Daarmee bedoelen we dat je berichten van anderen, die voor jou doelgroep relevant zijn, verzamelt, selecteert en online deelt nadat je commentaar hebt gegeven. Je haakt in op berichten van anderen.

Waarom haak je in?
De belangrijkste reden voor deze vorm van real-time marketing is dat je inhaakt op een interesse die er al is bij je doelgroep. Jij mengt je in het gesprek en dit wordt veelal beloond met meer bereik. Het bereik op sociale media wordt vergroot als je je richt op het bouwen van relaties met je doelgroep. Inhaken op hun interessegebied is dan essentieel. Meer weten over inhaken? Lees hier de theorie.

Stap 3. Je eigen content verzinnen

En nu pas ga je je eigen content verzinnen. Als het goed is heb je nagedacht over welke contentthema’s bij jou passen en jouw verhaal vertellen. Je kunt vanuit deze thema’s gaan werken. Maak het jezelf gemakkelijk en werk ook met contentformats. Dit doe je door bijvoorbeeld op vaste dagen berichten volgens een bepaald format te delen. Zoals dit voorbeeld:
Maandag – een artikel delen uit een vakblad wat je dit weekend heb gelezen met commentaar.
Woensdag – het product van de week.
Vrijdag – een recensie van een tevreden klant.
Elke laatste week van de maand – een persoonlijke blog of vlog van jezelf of een van je medewerkers.

Als je je berichten op een vaste manier deelt maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Ook kun je goed kijken wat wel en niet werkt.

Stap 4. Inplannen

Nu is het pas tijd om de planning in te vullen. Het is aan jou of je er voor kiest om voor de hele maand vooruit te werken of dit wekelijks te doen. Wij werken altijd één maand vooruit. Dus we maken voor ons Facebook kanaal een planning die we in één keer uitwerken en online zetten. Dus we zijn in principe één dag bezig per maand met het maken van onze berichten voor Facebook.

Stap 5. Evalueren

Na elke maand kijk je of je je doelstellingen hebt bereikt. Waren ze realistisch? Wat werkte wel en wat werkte niet? Gun jezelf deze aanpak en verbeter zo je content, je online aanwezigheid.

Je kunt direct aan de slag met het gebruiken van deze kalender. Als je zeker wilt weten dat je alles uit de contentkalender haalt, dan raden we je aan om de workshop te volgen. Natuurlijk kunnen we je ook een-op-een helpen met je contentkalender. Zo helpen wij je met een kickstart aan ijzersterke content helpen.

Aan de slag met de contentplanning? Stuur ons een bericht via info@viceversa.works en je krijgt het format van ons.

Reageren

7 Reacties

  1. Casper

    Hi Ik zou er graag één ontvangen!

    Antwoord
  2. Kirsten Donders

    Goedemorgen, graag ontvang ik de download van de contentkalender

    Antwoord
    • Jos

      mag ik de een versie van uw agenda ontvagen

      Antwoord
  3. Siebe

    Kan je deze sturen

    Antwoord
  4. Therese de hoog

    Ziet er goed uit, kan ik deze ontvangen
    Bedankt alvast

    Antwoord
  5. naouar

    Graag ontvang ik deze kalender

    Antwoord
    • Anke van der Sluis

      Leuk Naouar, mijn collega Monique stuurt het je even toe. Ik stuur je een email.

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...

Co-creatie versus samenwerken

Co-creatie versus samenwerken

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap...