Hoe je egocommunicatie ombuigt naar fancommunicatie

nov 4, 2015 | #Contentmarketing, #Employee Advocacy | 0 Reacties

“Geweldig evenement gehad met grote opkomst!” Het zou zo maar een zin kunnen zijn uit een tweet of nieuwsbericht. Egocommunicatie, vind je niet? Zelf zeggen hoe geweldig je bent, dat je iets goed hebt gedaan. Het heeft niet mijn voorkeur en wat blijkt; het maatschappelijk humeur pikt geen egocommunicatie. Tijdens de clinic van Prof. Dr. Betteke van Ruler en Dr. Margot van der Stap bij Beeckestijn Business School eind mei hoorde ik de ontwikkelingen van het communicatievak aan. Een van die ontwikkelingen is dat we voortdurend moeten uitleggen waar we mee bezig zijn van trust me, naar show me naar prove me. En het maatschappelijk humeur pikt het niet als dit egocommunicatie is. Dat herken ik bij mezelf. Regelmatig vertellen hoe goed je zelf wel niet bent kan voor irritatie zorgen. Hoe kun je je dagelijkse egocommunicatie veranderen naar fancommunicatie? Fancommunicatie is een manier van communicatie die, zo ben ik van mening, meer waarde creëert voor je merk, dienst of evenement.

Laat de communicatie aan je fans over

Fancommunicatie is een ontwikkeling van de afgelopen jaren. Marketing Online schreef hier over: Met de komst en groei van sociale media zijn fans en ambassadeurs de belangrijkste communicatiekanalen geworden voor bedrijven en organisaties” . Alleen al omdat de online wereld je podium enorm vergroot. Met één tweet kun je ontzettend veel mensen bereiken. Offline gaat je dat niet lukken met 140 tekens.

Als je fancommunicatie concreet maakt voor een evenement, dan vertel je dus bijvoorbeeld niet zelf hoe goed het evenement was. Je organiseert gewoon een supergoed evenement waarbij je de gezamenlijke belangen benadrukt zodat anderen vertellen hoe goed het was. Je krijgt tevreden bezoekers, ook wel fans genoemd. Zij vertellen vervolgens, zowel online via sociale media als offline bij het koffieapparaat en in de kroeg, wat ze goed aan je vonden. Jij luistert, reageert en monitort online en offline wat er over je wordt gezegd. Deze uitkomsten zijn zeer nuttig voor de doorontwikkeling van je evenement, je dienst of product zodat je deze nog beter kunt laten aansluiten op de behoeften van je doelgroep.

Gebruik de zeurtweet als kans

Dus tweet alsjeblieft niet voornamelijk over hoe geweldig je was. Stimuleer dat anderen berichten over je posten op social media. Besef je wel dat er ook negatieve berichten over je kunnen zijn. Dat maakt het wellicht extra spannend voor je. Want hoe je omgaat met een negatieve klantervaring die online staat, de zeurtweet, kan nieuw voor je zijn. Maar daar liggen juist de kansen. Denk aan het vergroten van je transparantie. Klanten vragen steeds meer om openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van organisaties.

Vergeet vooral je medewerkers niet

En vergeet niet: tevreden medewerkers zijn je grootste fans. Je grootste fans zitten dus gewoon in je organisatie bij jou in het gebouw. Je hoeft ze alleen maar te stimuleren om sociale media te gebruiken en je krijgt er een groot online podium bij.

Wat vind jij van egocommunicatie? Kan het wel of niet en hoe vaak?

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...