De komende tijd geeft Caroline Haan, één van onze consultants, een kijkje achter de schermen van Vice Versa. Caroline begeleidt en coördineert zogenaamde ambassadeurstrajecten met name voor zorggerelateerde organisaties. Allemaal organisaties met een eigen doel en visie op ambassadeurschap.
Werken met ambassadeurs….en aan zichtbaarheid
Ik werk met ambassadeurs en vanuit die gedachte help ik organisaties om hun medewerkers het podium te geven. Een podium om verhalen en ervaringen uit de praktijk te delen als onderdeel van verbeter of verandertrajecten. Maar bijvoorbeeld ook om met de verhalen van medewerkers een kijkje te geven achter de schermen van een organisatie.
Ambassadeurs, mensen die over je vertellen, jouw promoten omdat ze je ‘leuk’ vinden. Wie wil dat nu niet. En laat dat ook nog eens bijzonder waardevol zijn in tijden van crisis bijvoorbeeld.
Persoonlijk en oprecht, dat is waar iedereen nu behoefte aan heeft
Een vast onderdeel bij de ambassadeurstrajecten die ik begeleid is het thema: zichtbaarheid. Samen met de ambassadeurs ga ik op zoek naar een thema dat hen persoonlijk raakt. Een thema waar zij dagelijks mee te maken hebben en dat zij onder de aandacht willen brengen bij andere professionals, een thema waarmee zij het verschil willen maken of gewoon een thema omdat het een specifieke doelgroep betreft die hen nauw aan het hart ligt. In alle gevallen meer dan de moeite waard om onder de aandacht te brengen bij een breder publiek. Juist in deze tijd waarin we met de ene na de andere verandering te maken hebben die jezelf raakt én de mensen waarmee je werkt.
Verhalen recht uit het hart
Met verhalen uit de praktijk, verhalen met een persoonlijk boodschap recht uit het hart heb je zoveel meer impact en dus bereik. Dit kun je als organisatie gebruiken. Dit kun je als organisatie faciliteren. Hoe minder gelikt hoe beter. Ook zonder logo’s is het goed. Faciliteer je medewerkers in het zichtbaar maken van zichzelf.
En belangrijker nog, als je je zelf zichtbaar (en vindbaar) maakt dan is dat een stuk gemakkelijker om dit te doen vanuit jouw persoonlijke visie en vanuit je hart. Mijn ervaring is dat door op zoek te gaan naar een thema wat jou raakt het een stuk gemakkelijker wordt om jezelf zichtbaar te maken.
Het verhaal van Janette, beweegmakelaar bij Sport Utrecht
Neem het verhaal van Janette, beweegmakelaar in Utrecht Noordwest. In haar werk als beweegmakelaar helpt zij bewoners op weg bij alles wat met sporten en bewegen te maken heeft. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een sport of een andere vorm van bewegen. Gezamenlijk sporten in de wijk maakt de wijk aangenamer, waardevoller, gezelliger en gezonder. In Utrecht kunnen mensen met een laag inkomen gebruik maken van een gratis pas voor mensen met een laag inkomen. Met de pas kan het hele gezin meedoen aan sportieve en culturele activiteiten. Als het tegoed is opgebruikt, moeten mensen vaak stoppen met hun sportactiviteiten omdat zij er het geld niet voor hebben. En dat is zo ontzettend frustrerend, aldus Janette. Zij wil dit graag dit graag onder de aandacht brengen en dus klimt ze de komende maanden in de pen om hierover te schrijven. Op deze manier kan zij vertellen over haar mooie werk als beweegmakelaar in de wijk en kan zij als neveneffect misschien wel een lans breken voor deze groep bewoners voor wie bewegen o zo belangrijk is.
Toen ik Janette sprak vertelde zij mij in tweede instantie dat ze het best wel een dingetje vindt hier over te schrijven. De enige oplossing is dat er geld beschikbaar komt, maar ja dat geld heb ik natuurlijk ook niet dus waarom zou ik er dan over willen schrijven?
“Zichtbaar ben je niet omdat je zelf zo nodig in de spotlight wilt staan”
Maar is dat waar het om gaat, dat je met zichtbaar te zijn een oplossing bereikt voor dit vraagstuk? Wat mij betreft niet. Het feit alleen al dat je iets onder de aandacht brengt maakt dat deze verhalen zichtbaar en vindbaar worden voor anderen. Voelt de groep bewoners zich gehoord omdat er naar hen geluisterd wordt en hun persoonlijke ervaring en verhalen gedeeld worden. Kortom zichtbaar ben je niet omdat je zelf zo nodig in de spotlight wilt zetten. Nee integendeel, je bent zichtbaar met een verhaal. Een verhaal met een persoonlijk boodschap.
Medewerkers als ambassadeurs, hoe zie jij dat?
We leven door Corona in een tijd van verandering, belemmeringen en gaan een onzekere toekomst tegemoet. Juist nu is het zo mooi om als organisatie met de buitenwereld te delen hoe je als organisatie hiermee omgaat. Hoe je medewerkers hierin staan. Hoe zij hiermee omgaan en hoe invulling geven aan hun werk. Welke kansen en mogelijkheden zij zien. Hoe mooi is het om persoonlijke deze verhalen te delen nu de afstand zo groot is. Je medewerkers als ambassadeurs wij geloven in de impact. Medewerkers als ambassadeurs, hoe zie jij dat? Laat het mij weten!
0 reacties