3 tips om te voorkomen dat jouw (dure) content spam wordt

nov 21, 2016 | #Contentmarketing | 0 Reacties

Hoe blijf je opvallen en je doelgroep bereiken in de steeds groter wordende stroom van content?

Je hebt vast besloten om volgend jaar meer aan contentmarketing te gaan doen. Je bent niet de enige. Er zijn veel organisaties die medewerkers trainen in het schrijven van blogs, meer online kennisdelen en dus meer content gaan produceren. Dus er komt heel veel content bij. Maar er is al zoveel. Het organisch bereik van social media is in 3 jaar tijd gedaald van 12% naar 1,7%. Vanzelf gaat je content dus niet je doelgroep bereiken? Maar hoe gaat het dan wel? Tijdens de Social Media Week Rotterdam 2016 veel besproken onderwerpen door o.a. Steen Rasmussen, Kirsten Steenvoort ,Patrick de Pauw en vele anderen. Samengevat zijn er 3 tips ter voorkoming dat jouw content spam gaat worden:

  1. Zorg voor goede kwaliteit van je content.
  2. Segmenteer! Richt je op een kleine doelgroep. Zoek de niche.
  3. Werk samen met je medewerkers.

1. Zorg voor goede kwaliteit van je content

Kwaliteit boven kwantiteit. Dit wordt nog meer waarheid als ik Steen Rasmussen (@strasm) mag geloven. Steen voorspelt een contentoverload die ons gedrag gaat beïnvloeden. Deze overdadigheid aan content heeft het gevaar dat wij content gaan ervaren als spam. We krijgen teveel en kunnen de stroom niet meer aan. We gaan selecteren, keuzes maken in wat we wel en niet toelaten.


Daarnaast zie je steeds meer nepnieuws. “ Facebook has to clean up the fake stories”, aldus Steen. Je ziet zelfs dat Facebook regels aan het maken is om ‘fake stories’ te voorkomen. Dus HOERA voor waarheidsgetrouwe, kwalitatief goede content. Ook Google gaat kwalitatief goede content belonen met hogere rankings.

2. Segmenteer! Richt je op een kleine doelgroep.

Relevante content is nog meer belangrijk. Het segmenteren van je doelgroepen waarvoor je deze super relevante content gaat maken is nodig. Door te werken met social advertising bereik je de doelgroep en bouw je aan je klantendatabases, je segmenten. Jij kunt dus met social advertising je doelgroep bereiken en krijgt ook nog meer inzicht in hun klantbehoeften en dialoog. Dialoog brengt je meer positiefs. Zo zal het enthousiasme bij medewerkers groeien als ze vaker klantcontact hebben en meer terugkoppeling krijgen op hun product/dienst.
Rasmussen vertelde: “Facebook motivation for reach is: the worst reach you have, the better it is for them.” Hoe meer jij moet betalen om je doelgroep te bereiken, hoe beter voor hen natuurlijk. Voor ons betekent het investeren in meer kennis, ervaring en geld in social advertising.

“Facebook motivation for reach is: the worst reach you have, the better it is for them.”

3. Werk samen met ambassadeurs

Mond-tot-mond, aanbevelingen van mensen die je kent blijft veruit de meest betrouwbare vorm van reclame. Investeer daarom in je ambassadeurs zowel in- als extern. De grootste ambassadeur zie je tenslotte zo goed als elke dag. Dat is je collega of medewerker. Betrek ze dus bij je contentproductie en distributie, de verspreiding van je content. Ervaringsdeskundigen blijven zeggen dit het investeren waard is. Ook al hoor je in je organisatie geluiden van medewerkers die niet actief zijn of willen zijn op social media. Blijf investeren in je ambassadeurs, zorg voor een beloning als een activiteit, geld of sponsoring van een goed doel en maak het leuk. Er zijn tools die het je gemakkelijk en bovenal leuk maken. Besef je wel dat kan gebeuren dat een ambassadeur een fout maakt. We zijn tenslotte allemaal mensen. Hoe ga je daar mee om? Het straffen van fouten maken is natuurlijk uit den boze. Maak daarentegen het samen leren van fouten leuk. Bespreek het en begeleid je medewerkers in dit proces. Train ze in het gebruik van social media. Geef workshops, help ze met het installeren van de apps (ja, zo simpel kan het soms zijn) en neem je medewerkers aan de hand. Dat kost tijd, maar levert je veel op! Verspreiding via medewerkers geeft je bereik maar dus ook zeer effectieve mond-tot-mond reclame.

Dus, voorkom dat de content waar je hard werkt en in investeert spam wordt. Zorg dat je jouw doelgroep bereikt en bouw aan een (online) relatie met hem/haar.

Lees ook het NOS artikel van 15 november 2016: Facebook en Google zetten eerste stap in tegen gaan nepnieuws.
Foto: Steen Rasmussen tijdens de Social Media Week Rotterdam.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...

Co-creatie versus samenwerken

Co-creatie versus samenwerken

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap...