Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers:
- ๐๐น๐ฒ๐ ๐ถ๐ฏ๐ถ๐น๐ถ๐๐ฒ๐ถ๐ ๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ป๐ฝ๐ฎ๐๐๐ถ๐ป๐ด๐๐๐ฒ๐ฟ๐บ๐ผ๐ด๐ฒ๐ป: De capaciteit om snel te schakelen tussen verschillende projecten, taken, trends, ontwikkelingen of veranderende omstandigheden. Dit omvat ook het vermogen om te reageren op onverwachte situaties of feedback.
- ๐ฃ๐ฟ๐ผ๐ฎ๐ฐ๐๐ถ๐ฒ๐ณ ๐ต๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐น๐ฒ๐ป: Een wendbare professional neemt initiatief en wacht niet af tot problemen zich voordoen. Het gaat over het vermogen om kansen en risicoโs vroegtijdig te signaleren en hierop te anticiperen.
Je richt je acties op het creรซren van impact en het toevoegen van waarde, en stelt daarbij de juiste prioriteiten.
Het betekent ook dat je focust op acties die de grootste impact hebben. Het gaat om het toevoegen van waarde door te anticiperen op behoeften en deze op een effectieve manier aan te pakken. - ๐๐ฟ๐ฒ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ๐ณ ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ธ๐ฒ๐ป: Het bedenken van innovatieve oplossingen en het vermogen om het verhaal te creรซren dat het merk of product tot leven brengt. En kunt onderscheiden wanneer dit belangrijk is. Creativiteit helpt bij het snel vinden van nieuwe benaderingen die passen bij veranderende situaties.
- ๐๐ผ๐บ๐บ๐๐ป๐ถ๐ฐ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ๐๐ฒ ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ฑ๐ถ๐ด๐ต๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ป: Gaat over samenwerken, overtuigen en vermogen om de boodschap helder naar je doelgroep over te brengen. Waarbij je als onderdeel van een organisatie je moet kunnen aanpassen, feedback kunt geven en ontvangen en het vermogen moet hebben om jouw verhaal op een boeiende manier te delen zodat je de handjes op elkaar krijgt voor jouw initiatieven.
- ๐ฃ๐ฟ๐ผ๐ฏ๐น๐ฒ๐ฒ๐บ๐ผ๐ฝ๐น๐ผ๐๐๐ฒ๐ป๐ฑ ๐๐ฒ๐ฟ๐บ๐ผ๐ด๐ฒ๐ป: Het snel analyseren van problemen en het vinden van passende oplossingen. Dit is essentieel in een omgeving waar veranderingen en uitdagingen zich snel kunnen voordoen.
- ๐ข๐ฟ๐ด๐ฎ๐ป๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ฑ๐ถ๐ด๐ต๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ป: Het effectief kunnen plannen en prioriteren van taken, zelfs wanneer de omstandigheden veranderen. Je kunt een bewuste keuze om die taken uit te voeren die de grootste waarde toevoegen aan het team of project. Dit betekent dat je jouw werk, je verantwoordelijkheden zo gestructureerd en efficiรซnt aanpakt dat je focus ligt op activiteiten die de meeste impact maken en de juiste prioriteiten stelt om dit mogelijk te maken.
- Doelgroepinzicht en gedragsanalyse: Het vermogen om diepgaand inzicht te verkrijgen in het gedrag, de behoeften, en de motivaties van de doelgroep. Dit omvat het analyseren van klantdata, segmentatie, en het begrijpen van trends en patronen in klantgedrag om gerichte marketingstrategieรซn te ontwikkelen.
- Marktanalyse en strategieontwikkeling: De vaardigheid om marktonderzoek uit te voeren, trends te identificeren en concurrentieanalyses te doen. Dit omvat het interpreteren van marktgegevens en het ontwikkelen van strategische plannen die aansluiten bij de marktsituatie en bedrijfsdoelstellingen.
- ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐๐ฒ๐ฟ๐บ๐ผ๐ด๐ฒ๐ป: bereidheid en het vermogen om continu te leren en zich aan te passen aan nieuwe informatie, trends, en technologieรซn binnen het vakgebied.
- ๐๐ฒ๐๐น๐๐ถ๐๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ฑ๐ถ๐ด๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ en risicobereidheid: De vaardigheid om snel en doortastend beslissingen te nemen die de meeste impact hebben en waarde toe te voegen door de juiste prioriteiten te stellen, zelfs onder onzekerheid. Dit omvat de moed om risico’s te nemen en verantwoordelijkheid te dragen, ook zonder directe goedkeuring van hogerop, waarbij je actie onderneemt en volledig achter je keuzes staat.
Welke 5 zijn het meest belangrijk volgens jou? Laat het weten in de reacties.
Deze competenties zijn opgesteld door Anke van der Sluis en Annelies van den Dool met hulp van het LinkedIn netwerk.
Waar zit de overlap en juist het verschil tussen wendbare marketeers en communicatieprofessionals
Vooral de competenties welke betrekking hebben op flexibiliteit, proactiviteit, creatief denken, en communicatie zullen gelijk zijn tussen communicatie en marketingprofessionals. De competenties empathie en luistervaardigheid zijn meer specifiek voor communicatieadviseurs gezien hun rol in het managen van relaties met diverse stakeholders. Voor marketeers ligt de nadruk meer op het interpreteren van gegevens en gedragspatronen van doelgroepen dan op het persoonlijke, empathische contact dat communicatieadviseurs vaak nodig hebben in hun werk. Hoewel marketeers zeker in teamverband werken, is hun werk meer gericht op analytische en strategische taken die soms ook solitair kunnen worden uitgevoerd. De competenties teamwork en samenwerking schuift hierdoor meer naar de achtergrond dan bij communicatieprofessionals. Bij hen is de samenwerking vaak intensiever en direct gericht op stakeholderrelaties en interne communicatie.
Markeers kunnen deze vaardigheden natuurlijk ook gebruiken, maar hun focus ligt meer op doelgroepgedrag en marktanalyse en strategieontwikkeling, nummer 7 en 8.
Lees meer over de 10 competenties voor de communicatieprofessoinal.
0 reacties