Op het juiste moment reageren met de juiste content. We noemen het real-time marketing. Met social media is het gemakkelijk om je boodschap te verspreiden in je netwerk en hun volgers. Alleen garantie voor het bereiken van je doelgroep heb je niet. Er zijn ontzettend veel sociale media berichten. Gemiddeld bereikt 70% van de berichten de doelgroep niet. Je hebt steeds meer betaalde advertenties nodig om te zorgen dat je doelgroep je bericht ziet, laat staan reageert.
Inhaken geeft je aandacht, vrijwillig contact.
Sociale media is bedoelt voor verbinding rondom momenten die ertoe doen. Kijk maar naar de vragen die Facebook en Twitter aan je stellen: “Wat ben je aan het doen”? Je kunt berichten plaatsen waarbij je inhaakt op actuele onderwerpen en gebeurtenissen. Zo sluit je aan bij relevante momenten van je doelgroep. Inhaken geeft je aandacht en vrijwillig contact. Je sluit aan op gesprekken die al gaande zijn en lift mee op de interactie die je via de alogritmes bereik gaat geven (het organisch bereik). [Zie ook: Drie redenen om in te haken]
“The Network is the Message” is een onderzoeksproject van de hogeschool Utrecht en Rotterdam. Een van de resultaten van het onderzoek is het Momenten Model waarmee je meer inzicht kunt krijgen in de kenmerken van de momenten, en de wijze waarop ze verschillen.
De vier mogelijkheden van inhaken – het Momenten Model
1. Mapped moment: voorspelbaar en op publiek gericht
Voorspelbare onderwerpen die in de belangstelling staan van een groot publiek. Goed te voorspellen (feestdagen, sportevenementen etcetera).
Door in te haken lift je mee op de belangstelling.
Een voorbeeld is Hema die inhaakt op Gaypride.
2. Mounting moment: onvoorspelbaar en op publiek gericht
Staan in belangstelling van een groot publiek maar zijn vooraf moeilijk te voorspellen. Dit zijn de trending topics, de veelbesproken onderwerpen.
Een voorbeeld is Heineken die inhaakt op ‘The Dress’. Met 73 miljoen zoekopdrachten behoorde ‘The Dress’ tot de meest belangrijke momenten volgens het jaaroverzicht 2015 van Google.
3. Manifest moment: voorspelbaar en op individu gericht
Voorspelbare onderwerpen zoals aangekondigde, terugkerende en seizoensgebonden gebeurtenissen die in de belangstelling staan van specifieke individuen. Bijvoorbeeld de momenten waarbij mensen een specifiek festival bezoeken. Ze zijn relevant voor individuen binnen een bepaald segment.
4. Micro moment: onvoorspelbaar en op individu gericht
Onderwerpen die in de belangstelling staan van individuen. Minder goed te voorspelen dan manifest moment. Denk aan het reageren op individuele berichten op sociale media uit je netwer
Waar liggen jouw kansen?
Als midden of kleine ondernemer ken je je doelgroep waarschijnlijk goed. Dat maakt het gemakkelijker om in te haken op voor hen relevante momenten. Dit kunnen de vier momenten zijn. Met Manifest en Micro momenten richt je je op het individu. Waarschijnlijk heb jij regelmatig contact met je doelgroep via de telefoon, e-mail of face-to-face. Grote kans dat jij weet wat het individu wil, nodig heeft. Met deze kennis van het individu heb je een grote kans op engagement (meetbaar in likes en reacties). Reageer je op voor hem of haar belangrijke Micro momenten, dan wordt dat zeker gewaardeerd. Je bouwt verder aan jullie relatie en stimuleert mond-tot-mond reclame die nog steeds uiterst effectief is. De relevante Manifest momenten kun jij waarschijnlijk zo opnoemen voor je doelgroep. Deze momenten kun je voorbereiden en inplannen op een contentkalender.
Inhaken op publieksgerichte Mapped of Mounting momenten brengt het risico met zich mee dat je in de ‘contentoorlog’ terecht komt. Er zijn meerdere partijen die hun best doen om snel en zo creatief mogelijk te reageren. Maar, hier liggen juist voor jou ook kansen. Een creatieve inhaker wordt gewaardeerd door je trouwe volgers. Juist hier heb jij voordelen als midden en klein bedrijf omdat je echt een persoonlijke band kunt hebben met je klanten.
Bron: Het vier momenten model op Frankwatching.
Foto Heineken via Twitter @Heineken.
0 reacties