Een vraag die veel communicatieprofessionals en bedrijven zowel b2b als b2c bezighoudt, is: hoe kun je als organisatie en merk nou beter zichtbaar zijn in die dagelijkse, non-stop stroom aan nieuwe content? Hoe ben en blijf je relevant? Wij geven je in dit artikel drie tips!
Je kunt niet om de kracht van je eigen medewerkers heen
Geïntegreerde communicatie en always on campagnes gebaseerd op een inbound aanpak, zijn de nieuwe standaard. Alle middelen, zowel online als offline worden op elkaar afgestemd. Maar of je campagne nu salesactiverend is of gericht op branding, je kunt écht niet om de kracht van je eigen medewerkers heen. Employee branding versterkt je corporate branding is ons motto. Sterker nog je hebt je medewerkers nodig bij de juiste contentcreatie, contentdistributie én voor je community building.
Zorg ervoor dat jij, je medewerkers, je corporate brand, je accountmanagers en eigenlijk je hele organisatie online aanwezig, zichtbaar en vindbaar is. Bouw met elkaar aan je community en zorg voor 24/7 relevantie.
Wij geloven in de kracht van échte en authentieke verhalen
Verhalen die relevant zijn voor je doelgroep en hen daardoor als een magneet naar jou en je bedrijf toetrekt. In dit artikel delen wij drie korte tips om hiermee aan de slag te gaan.
Wij geven je drie tips!
1. Er is niet één duidelijke formule die overal werkt. Dus ga op ontdekkingstocht wat bij jou en jouw organisatie past. Beantwoord vragen zoals: wat is het (unieke) verhaal van jouw organisatie? Wat zijn de doelstellingen? Wie is jouw publiek? En waar zijn zij naar op zoek? Verzamel deze informatie in een empathy map en ga daarna op zoek naar je sweet spot. Oftewel de raakvlakken tussen wat jij wilt vertellen en waar jouw publiek interesse in heeft.
2. Ga op zoek naar enthousiaste medewerkers waarin jij een ambassadeur (in de dop) van jouw bedrijf ziet. Ga samen met hen aan de slag om aantrekkelijke, interessante en soms iets minder gelikte content te maken. Laat hen ook zelf nadenken over passende content en delen via hun persoonlijke social media accounts. Een corporate account heeft een lager organisch bereik dan dat van medewerkers. Dus als medewerkers berichten over jouw organisatie zelf plaatsen, komt dat allereerst authentieker over én bovendien is het effectiever omdat het een veel groter bereik heeft.
Longverpleegkundige Aukje van Thebe is een ambassadeur en plaatst actief op LinkedIn.
3. Van je medewerkers ambassadeurs maken en samen met hen content creëren of delen, gebeurt natuurlijk niet vanzelf. Daarvoor is serieus werk aan de winkel. Vaak zie je dat medewerkers wel bereid zijn om iets te plaatsen, maar dat het een stap te ver is om het zelf te bedenken, schrijven of er een eigen sausje overheen te gooien. Daar moet je medewerkers bij helpen en trainen in de do’s en dont’s. Een mooie toegevoegde waarde van je communicatieafdeling! En is het een succes? Beloon je medewerkers dan op een passende manier voor hun (extra) inzet.
#Gewoon doen!
Het is een kwestie van learning by doing. Dus hup: aan de slag.
Wij wensen je alvast veel succes en (vooral) plezier toe met het creëren van jouw unieke en authentieke stories!
Zelf aan de slag met het verhaal van jouw bedrijf?
Vice Versa heeft een speciale e-learning ontwikkeld waarin je zelf aan de slag gaat met deze en nog vele andere tips. De e-learning bestaat uit theoretische kennis en verschillende opdrachten. Story First is namelijk een typisch gevalletje van learning by doing. Op deze manier ga je zelf aan de slag en helpen wij jou op afstand. Er zijn drie verschillende contactmomenten met een Vice Versa consultant om te sparren, met jou mee te kijken en je verder op weg te helpen als je vastloopt. Bekijk de Story First Module in onze winkel.
0 reacties