Wij zijn geen bureau!

dec 19, 2023 | #Community building | 0 Reacties

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan wel? Ik leg het graag aan je uit in dit blog.

#samenisbeter
Wij zijn een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van innovatie, marketing & communicatie. Bij Vice Versa zijn freelancers aangesloten die individueel of samenwerken aan verschillende opdrachten. Vakgenoten sluiten aan omdat ze als eigen baas samen willen werken aan opdrachten die passen bij onze kernwaarden en principes. Klanten sluiten aan omdat ze aansluiten bij onze visie op samenwerken met stakeholders en organische groei en onze principes. Wij kiezen ervoor om te werken op basis van gelijkwaardigheid, zonder managers, met als doel betekenisvol te ondernemen met elkaar. Zo is Vice Versa gegroeid tot een platform waarin al deze partners kunnen communiceren, informatie kunnen delen en kunnen samenwerken.  Dat uit zich concreet in:

  • het delen van actuele vakkennis op het gebied van strategische communicatie, agile werken, co-creatie met stakeholders en ambassadeurs aanpak (advocacy) beschikbaar in webinars, trainingen, e-learnings, on the job, coaching en mentoring;
  • het matchen van communicatie & marketingadviseurs uit ons netwerk met organisaties op vaste of interim basis;
  • het uitvoeren van strategische, tactische en operationele marketing & communicatieopdrachten door een samenwerking van verschillende partners van Vice Versa voor opdrachtgevers.

Wij kiezen ervoor om te werken op basis van gelijkwaardigheid, zonder managers, met als doel betekenisvol te ondernemen met elkaar.

Anke van der Sluis

Onze kernwaarden laten zien waar vanuit wij handelen.

  • Groei | Alles wat je aandacht geeft groeit
  • Meesterschap | Meesterschap gaat over het streven om jezelf te verbeteren in een vak, dat streven gaat zo ver dat je er een meester in wil worden. Meesterschap gaat niet om het eindpunt (meesterschap), maar om de weg ernaar toe.
  • Energiek | Energiek betekent ten diepste ‘vol energie’. Wanneer je vol energie bent, kom je uiteraard krachtig over. Het werkt ook nog eens aanstekelijk. Als energiek persoon ben je actief en de gedrevenheid is voelbaar.
  • Vertrouwen | Je vertrouwt op iets wat er in principe wel is, maar (nog) niet zichtbaar is.
  • Vrijheid | De mogelijkheid om uit eigen wil te handelen
  • Ondernemend leiderschap | Je talenten durven en kunnen inzetten voor datgene wat jij belangrijk vindt en daar anderen in meenemen.

We werken samen vanuit een drietal principes
1. Samen is beter

  • We kunnen het niet alleen. We geloven dat we elkaar nodig hebben om meer uit ons leven halen.
  • We nemen de tijd om te werken aan de relatie met elkaar en onze klanten.
  • Zorg goed voor jezelf zodat je voor anderen goed kan zorgen.

2. Kennis delen is kracht

  • We vertellen wat we doen waarmee we onszelf zichtbaar maken en we als een magneet het juiste naar ons toetrekken (inbound ipv outbound).
  • Regelmatig organiseren wij themabijeenkomsten voor iedereen die wil aanhaken.
  • We delen onze kennis via blog, social media en via onze e-learning omgeving.

3. Verandering is de enige constante (filosoof Heraclitus). In deze dynamische tijd is het wendbaar zijn belangrijk. Wendbaar zijn gaat over het snel kunnen snel inspelen op plotselinge veranderingen. Dat gaat over:

  • eenvoud en kwaliteit. Dat is wat je levert is simpel en van goede kwaliteit;
  • experimenteren, al doende ontdekken wat écht werkt;
  • de gebruiker (klant, doelgroep enz.) als uitgangspunt nemen;
  • verantwoordelijkheid nemen en krijgen. Je hoeft niet overal een gezamenlijk goedkeuring voor te krijgen. Je hebt alle noodzakelijke informatie tot je beschikking wat inhoud dat we gelijkwaardig samenwerken.

Daarbij hoort een prettige en psychologisch veilige werkomgeving en het hebben een leergierige mindset.

Onze juridische entiteit(en)
Vice Versa bestaat op dit moment uit een .vof genaamd Vice Versa.works. Deze .vof kan gezamenlijke opdrachten aannemen waarin verschillende onderaannemers in meewerken. Dit worden onze samenwerkingspartners. Daarnaast zijn er verschillende ondernemingen (BV’s en eenmanszaken) waaraan de naam Vice Versa verbonden is zoals Caroline van Vice versa, Anke van Vice Versa, Ilse van Vice Versa. Deze naampartners nemen een abonnement af bij Vice Versa.works en gebruiken deze naam in hun bedrijfsvoering. Samen bouwen we verder vanuit onze principes en kernwaarden aan een diversiteit aan opdrachten als communicatie, marketing of innovatiexperts.

Wat maakt ons dan anders dan een bureau?
Dat antwoord ligt vooral bij onze gelijkwaardige manier van samenwerken en de holistische benadering van werk in je leven als plek waar je naast je rationele, professionele kant ook andere kanten van jezelf betrekt zoals je emotionele, intuïtieve en zelfs spirituele kanten.
Bij ons vind je alleen maar bazen die samen doelen bepalen, samenwerken vanuit de kracht van vrijheid, vertrouwen en wendbaarheid. En daar zijn we trots op! Geheid dat er ook bureaus zijn trouwens die zo werken. Ik ken ze alleen nog niet. Ik kom graag met ze in contact dus geef de namen vooral door onder dit bericht.

Meer lezen over een zelfsturende organisatie? Deze boeken inspireerden ons:
Reinventing organization van Frederic Laloux & Alleen maar bazen van Voys.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...

Co-creatie versus samenwerken

Co-creatie versus samenwerken

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap...